TURN Music Box

Custom Tune Music Box, Making & Inspiration

ชีพจรลงเท้า (Itinerant Feet)

This music box was inspired by the animation “Niras Bangkok (Itinerant Feet)“, which presents the stories of Thai culture through hundred of sketches and a beautiful song, “Itinerant Feet”, the masterpiece of Dnu Huntrakul and MaiThai Orchestra.

The specialty of this music box is trying to uses playing techniques of Thai xylophone (Ranad) in the music box. Because of the sound of Thai xylophone and music box are identical in terms of clarity and short vibrant sounds. So we may took a short and a long note by using the “Tee Keb” and “Tee Kro” technique, then it should be possible…

กล่องดนตรีชิ้นนี้ ได้รับแรงบันดาลใจจากงานอนิเมชั่น “นิราศบางกอก (ชีพจรลงเท้า)” ที่ร้อยเรียงวิวัฒน์ความเป็นมาของสยามประเทศ ผ่านภาพวาดนับร้อยกับหนึ่งบทเพลงนำเรื่อง “ชีพจรลงเท้า” จากผลงานชิ้นเอกของอาจารย์ดนู ฮันตระกูล และวงไหมไทย ออร์เคสตร้า ที่เก็บกลิ่นอายความเป็นไทยไว้อย่างงดงาม จนแทบไม่อยากเชื่อว่าเป็นผลงานที่ถูกประพันธ์ขึ้นใหม่ในยุคสมัยนี้

ความพิเศษของกล่องดนตรีชิ้นนี้ คือการทดลองนำเทคนิคการ “ตีเก็บ” และ “ตีกรอ” ซึ่งเป็นเทคนิคการตีระนาดของไทย มาใส่ไว้ในกล่องดนตรี ด้วยเชื่อว่าจากลักษณะทางเสียงของ “ระนาด” และ “กล่องดนตรี” นั้น มีความคล้ายคลึงกันในเรื่องของความใส กังวาน และการมีธรรมชาติของเสียงที่ค่อนข้างสั้น ดังนั้นการเล่นตัดโน้ตเสียงสั้น หรือลากเสียงตัวโน้ตให้ยาวขึ้น โดยใช้เทคนิคการ “ตีเก็บ” และ “ตีกรอ” นั้น จึงน่าจะมีความเป็นไปได้…